Kuuntelen työmatkoilla nykyään podcasteja. Eli siis lataan kännykkään radio-ohjelmia ja kuuntelen niitä kuulokkeiden avulla. Lähinnä NPR:n ohjelmistoa: Car Talk, Planet Money, Talk of the Nation, Science Friday, Fresh Air ja Economy. BBC:n More or Less oli myös listalla, mutta se on jo loppunut. Oikein miellyttävää ajanvietettä. Radio on täysin aliarvostettu formaatti.
Osa matkasta on rauhallista ja kuuntelu onnistuu hyvin, mutta välillä autot häiritsevät kohtuuttoman paljon. Vaikka kännykkäni äänenvoimakkuus on säädetty 100% ja nappikuulokkeet ovat niin syvällä korvissa kun saan ne ängettyä, autojen mölyn yli en erota sanoja. Tämä 100% volyymi on hiljaisessa huoneessa aivan liian kova, 50% on paljon parempi. Epäilemättä autot kuuluvat kaupunkiin eikä minulla ole mitään oikeutta vaatia kaduilla hiljaisuutta, mutta joku raja autojen äänillä pitäisi kuitenkin olla. Autojen volyymeissä on valtavia eroja, monien moottorien ääntä ei kuule ollenkaan, kun taas moottoripyörät ja jotkut urheiluautot häiritsevät kuuntelua vielä korttelinkin päästä. Mitään ongelmaa ei olisi, jos kaikki ajaisivat hiljaisilla Smarteilla tai jollain sellaisella. Jos joku rakastaa autonsa moottorin ääntä, hän voi minun puolesta kuunnella sitä kuulokkeilla tai jossain maalla missä se ei häiritse muita. Tai ainakin hänen pitäisi maksaa jotain ylimääräistä möly-veroa. Ei pienhiukkaset ja kasvihuonekaasut ole ainoat autojen saasteet, vaan tämä möly on ihan konkreettinen asia joka häiritsee päivittäin. Härskeintä on että autoissa olevat voivat rauhassa kuunnella radiota, heidän ympärillä on ääntä eristävä koppi jonka sisällä kuulee hyvin. Eli tämä autojen mölysaaste häiritsee oikeastaan vain kevyenliikenteen kulkijoita ja siten ohjaa loputkin omiin autoihinsa terrorisoimaan viattomia jalankulkijoita.
Harkitsin jo vastamelukuulokkeisiin tai eristäviin kupukuulokkeisiin investoimista, mutta ehkä kuulosuojaimien kanssa liikkuminen ei olisi kovin järkevää. Eikä autot koko matkaa häiritse, joen varressa on aika hiljaista.
9 kommenttia:
Älä rupea käyttämään kuulosuojaimia, mutta vastamelukuulokkeet olisivat kivat. Periaatteessa ei kai tarvitsisi mitään erityisiä kuulokkeita. Kännykässä on valmiiksi mikrofoni, joten tarvittaisiin vain joku sopiva ohjelma kännykkään. Kerro jos löydät sellaisen.
Hanki tällaiset:
http://www.amazon.de/Sennheiser-CX-200-Ear-Kopfh%C3%B6rer-Earadapterset/dp/B001EZUQ5E/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=ce-de&qid=1253475672&sr=8-3
Tai sellaiset noise cancelling, mistä isä puhui. Ne on kyllä kai aika kalliita. En usko, että ohjelmaa löytyy. Mulla oli tollaset korvaan tungettavat kuulokkeet joskus, mutta hukkasin ne. Ne toimi periaatteessa ihan hyvin, mutta pysyivät kunnolla vaan toisessa korvassa. Ilmeisesti korvat on vähän eri muotoiset. Niillä kuulokkeilla ei tarvinnut äänenvoimakkuuden olla kuin 10 - 30% lentokoneessakaan.
Sinussa tuntuu olevan vahva yhteiskunnan parantajan piirre. Moni asia pitäisi saada muuttumaan. Saapa nähdä mihin tämä aikaa myöten johtaa.
Totta, Ilkka on aina ollut hyvä huomaamaan asioita jotka monelta jää huomaamatta, eikä Ilkalla ole koskaan ongelmaa kokeilla tehdä asioita toisin. Se on kiva piirre.
Onko siellä vielä riittävän kesäistä, että voit kutsua tätä sarjaa kesäsarjaksi?
Kyllä tuon kesäksi vielä tunnistaa. Viime viikolla piti käyttää päällystakkia aamuisin, mutta tällä viikolla olen hikoillut työmatkalla ilmankin. Jos aamulla kävellessä tulee hiki pelkkä puku päällä, on kesä (tai heikko peruskunto). Eli on kesä. Harkitsin kyllä että olisin jättänyt tämän viimeiseksi kesäsarjan osioksi, mutta en ole nyt enää ihan varma.
Osta joo tommoset, mitä Antti ehdotti. Mulla oli ennen sellaiset perus iPod-kuulokkeet, joiden kanssa piti pitää musiikkia aina 100% mutta nyt noiden uusien kanssa 70% riittää paremmin kuin hyvin meluisassa bussissa tai kaupungilla kävellessä. Sisällä ehkä 20%.
ps. Mun auto pitää jonkinmoista melua kiihdyttäessä.. Pahoittelen.
Joo, se Hyundai Accentin AINOA huono puoli arvosteluissa oli meluisuus kiihdyttäessä. Mutta hinta, tilat, ajo-ominaisuudet, bensankulutus etc painoi enemmän.
Täytyy sitten investoida. En nyt noice cancellingiin sentään, sellaisesta on kai lähinnä hyötyä lentokoneessa enkä lennä kovin paljoa. Kännykän mikrofoniin perustuva softa-pohjainen noise cancelling ei varmaankaan toimi, luulen että sen mikrofonin pitää olla aivan kaiuttimien vieressä.
Ja Pia, en sinua syytä mölystä. Minun näkökulmasta jos ihmiset aiheuttavat harmia käyttäytyessään sääntöjen puitteissa, vika on säännöissä eikä ihmisissä. Meluavia kulkuneuvoja pitäisi verottaa kaupunki-olosuhteissa, jolloin vaikka joku meluavalla autolla kulkisikin, niin ainakin tietäisin että hän saa maksaa siitä.
Lähetä kommentti