sunnuntai 13. syyskuuta 2009

Junailemaan Alpeille!

Olen jo pitkään pohtinut että Alpeilla olisi kiva käydä kun on täällä vieressä. Eilen tein vihdoin jotain asian eteen.

Lauantain Hesarin Hitaasti matkaan -artikkeli Meno&Paluu –osiosta sai junamatkailun taas kiinnostamaan. Jutussa mainittiin että Tukholmasta pääsee junalla Berliiniin vuorokaudessa. Kotimatkaa suunnitellessa olin pohtinut laivaa Rostockista Suomeen, mutta se ei vaikuttanut järkevältä. Kallis ja arvosteluiden mukaan kauhea laiva, jopa Itämeren standardien mukaan. Minulla on kyllä jo lentoliput varattu, mutta ajatuksena juna matka Tukholmaan tavallaan houkutteli. Ainakaan matkatavaroiden painoa ei tarvitsisi stressata. Minulla oli ylipainoa jo tänne tullessa, eikä tavaroiden määrä ole ainakaan vähentynyt. Jotain voisi ehkä postittaa tai lähettää jonkun täällä käyvän mukana Suomeen, mutta painorajojen kanssa voi silti tulla ongelmia. Etenkin kun en omista vaakaa, niin laukkujen paino selviää vasta kentällä (edellisen kokemuksen jälkeen en ole vakuuttunut että saisin luotettavaa tulosta Arkhimedeen opeilla). Selvittelin asiaa niin pitkälle että selvisi juna-vaihtoehdon olevan lähes kilpailukykyisen hintainen. Junalla Frankfurtista Kööpenhaminan kautta Tukholmaan ja sieltä laivalla Helsinkiin maksaisi noin 150 euroa, kun lentokoneella se on reilun satasen (Ryanairilla vähemmän, mutta matkatavaroiden määrän takia se on poissuljettu vaihtoehto). Jos en olisi lentolippuja varannut niin sitä voisi melkein harkita.

Jonkun aikaa tätä asiaa pyöriteltyäni päässä, tajusin että voisin tyydyttää “hitaan matkailun” himoni matkustamalla Alpeille. Google-haku löysi peräti kaksi Hesarin matkakertomusta aiheesta: Alppien junarata huimaa ja turvottaa tältä vuodelta ja Alppien yli ja Välimeren rantaan vuodelta 2005. Ensimmäinen ei otsikon perusteella vaikuta järin innostuneelta ja toisen otsikko on hiukan liioitteleva (junaradan eteläinen pää on Tiranossa, josta on Välimerelle linnuntietäkin 194 kilometriä—optimistisinkään kiinteistövälittäjä ei tulkitsisi sellaista rantatontiksi). Kertomusten perusteella matka kuulostaa kuitenkin houkuttelevalta:

“Alppien junamatka on laiskan matkustajan unelma. Turistin tarvitsee vain istua alas, ja silmien edessä vilisee upeita maisemia neljän tunnin ajan.”

image

Tämä Albula/Bernina -junareitti valittiin tänä vuonna Unescon maailman perintökohteeksi. Se on siis arvostetussa joukossa: Unescon maailman perintökohteita on yhteensä vain 890. Junaratoja tuossa joukossa on vain viisi: tämän Albula/Bernina radan lisäksi on Semmeringin rautatie Itävallassa ja kolme rautatietä Intian vuoristossa (Darjeeling, Nilgiri Tamil Nadussa ja Kalka Shimla).

Muutaman tunnin erilaisia vaihtoehtoja pohdittuani sain meno- ja paluuliput ostettua ja alustavan matkasuunnitelman valmiiksi.

Lähden kahden viikon päästä lauantaina aamuyöjunalla Frankfurtista Baselin kautta Churiin, Sveitsin Alpeille. Tarkoitus olisi nukkua junassa Baseliin saakka, mutta pian sen jälkeen alppimaisemat pitävät varmaan hereillä. Churista jatkan St. Moritzia kohti. Alpeilla minulla on aikaa yhteensä 30 tuntia, josta edestakainen matka Churista Italian Tiranoon vielä 8,5 tuntia. Pysähdyksiin jää siis aikaa peräti 21,5 tuntia.

Junavaihtoehtoina minulla on turistien suosima Bernina Express ja tavalliset paikallisjunat. Molemmat kulkevat samoja kiskoja, mutta paikallisjunissa on hiukan pienemmät ikkunat ja heikompi tarjoilu. Toisaalta niiden kanssa on huomattavasti suurempi vapaus pysähdellä kylissä matkanvarrella. Hintaeroa ei juuri ole vaikka pysähtyisi paljonkin, koska paikallisjunilla pääsee matkustamaan rajattomasti kahden vuorokauden ajan halvalla World Heritage Pass –junalipulla. Vähän niin kuin kahden päivän Interrail, paitsi huomattavasti pienemmällä alueella.

Luulen että preferoin paikallisjunien sallimaa vapautta, mutta täytyy vielä selvitellä mitkä kylät sielläpäin on näkemisen arvoisia ja kuinka kauan niissä kannattaa pyöriä. Alustavissa suunnitelmissa on Thusis, St. Moritz, Tirano, Poschiavo, Pontresina ja Sameda. Jos kävisi kaikissa kuudessa, niin viidessä ehtisi olla vajaa pari tuntia ja kuudennessa 12 tuntia. Suunnitelma tosin elää. Nämä kaavailut perustuvat puhtaasti juna-aikatauluihin, en ole vielä yhtään katsonut mitä näissä kylissä on. Bernina Expressin kanssa ehtisin vain St. Moritziin ja Tiranoon, mutta näissä ehtisi tietysti vastaavasti olemaan pidempään. Nukkumapaikka kannattaa varmaankin varata etukäteen, niin ainakin sen verran pitäisi lyödä matkasuunnitelmia jo lukkoon.

Paluu on sunnuntai-iltapäivänä, Zürichin kautta Frankfurtiin, jonne saavun näppärästi varttia yli yksitoista illalla.

Yhteensä junaliput maksavat 156 euroa, eli 7,5 euroa tunti. Mielestäni varsin kohtuullinen hinta.

7 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

tuo vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta junamatkalta. sitä darjeelingin junaa olen itse miettinyt intian matkaohjelmaan. ilmeisesti tamil nadussakin on siis saman tyyppinen juna.

Karina kirjoitti...

Se Tamil Nadun juna on meillä kokematta mutta minulla on siitä kuvakirja.Kulkee meidän lähivuoristossa. Ootyn kaupunkiin pääsee 8 tunnissa autolla tai mieluummin junalla niin että lähtee illalla, nukkuu junassa, perillä asemalla joskus 5 am ja sieltä taksilla Ootyyn joka on tosi suosittu "hill station", kuumuutta pakenevien lomanviettopaikka vuoristossa jossa se junakin käsittääkseni on yhdistäen muita vastaavia kukkulakaupunkeja.

Saksan juna on varmasti sofistikoidumpi ja hienompi, maisemat ovat ainakin upeita kun Mosel-laaksokin sykähdytti. Kannattaa varmasti mennä kun olet siellä.

ilkka kirjoitti...

Taksilla Ooytyyn? Silloinhan se Nilgiri Mountain Railway jää kokonaan kokematta. Alku oli ihan oikein: Nilgiri Expressillä lähtö kello 21 Chennaista ja perillä Mettupalaiyamissa 6.15. Sieltä sitten Nilgiri Mountain Railwayllä Ootyyn (siis Udagamandalamiin, nämä Intian nimet on todella epäloogisia), jonne saapuu puoleltapäivin. Lähtö takaisin kello 15 ja perillä Chennaissa kivasti aamuviideltä. Eli 32 tuntia matkaa, joista peräti kolme siellä Ootyssä (toki Ootyyn voisi jäädä myös yöksi). Halvimmillaan 8 euroa, parhaassa ykkösluokassa 46 euroa.

Junana se on saman tyyppinen "rack-rail" kun se Rion Corcovado-juna. Nilgiri on kyllä pidempi ja höyrykäyttöinen, mutta en tiedä onko se kokemuksena kuitenkaan niin jännä kun on jo Corcovadossa ollut. Ymmärrän ettette ole vielä sitä kokeneet. Darjeeling vaikuttaa houkuttelevammalta minunkin korviin.

Karina kirjoitti...

Kiitos Intia-infosta. Joskus pitäisi junia kokeilla, viimeisestä interrailistani kun on jo 30 vuotta aikaa. Eikä Mikko ole edes ollut interrailaamassa. Ehkä se Darjeeling.

Unknown kirjoitti...

mistä ilkka katsoit noita intian juna-aikatauluja? oliko cleartrip.com vai joku muu?

Mikko kirjoitti...

Tykkäsin tuosta euroa per tunti -ajattelusta. Oikeaa hitaan matkailun henkeä!

ilkka kirjoitti...

Joku muu sivusto se oli. En muista mikä.