Tämä on Alppi-matkan junalippujen osto on hyvä esimerkki Deutsche Bahnin joustavasta hinnoittelusta.
Minä maksoin lipuista 156 euroa. Normaalihintaiset junaliput olisivat maksaneet 280 euroa ja halvimmillaan ne olisi saanut 126 eurolla. Tällä kertaa halvimpia paluulippuja ei ollut saatavilla sunnuntaiksi—olisi pitänyt ostaa aiemmin tai olla joustavampi. Menolippuni, ja sitä kautta matkan ajankohdan, valitsin hinnan perusteella. Tämä oli ainoa viikonloppu kun 39 euron menolippuja oli saatavilla. Olisin lähtenyt mielelläni jo perjantaina töiden jälkeen, mutta sellainen lippu olisi ollut kolmekymppiä kalliimpi eikä lähtö perjantaina ole minulle niin arvokas. Jollekin muulle se on. Sen takia on optimaalista että minä en mene sitä iltajunaa täyttämään.
Eli joustava hinnoittelu ohjasi minut matkustaman kahden viikon päästä, vaikka muuten olisin lähtenyt jo ensi viikolla, ja se sai minut lähtemään lauantaina aamuyöllä perjantai-illan sijasta. Paluujunani on todennäköisesti hieman tyhjempi, koska minua joustavammat asiakkaat on houkuteltu myöhempään junaan. Näin saadaan tasattua junan käyttöastetta, jolloin nekin jotka päättävät matkustaa kalliilla vuorolla ovat tyytyväisiä, kun juna ei ole täyteen ammuttu. Ilman joustavaa hinnoittelua tämä minun valitsema aamuneljän juna olisi varmaan tyhjä, perjantai-illan juna olisi kohtuuttoman täynnä ja minä joutuisin maksamaan lipuistani enemmän. Ilman junalippujen joustavaa hinnoittelua voisi jopa olla niin, että lähtöajankohdan suhteen joustavalle asiakkaalle lentäminen olisi halvempaa. Niinhän se Suomessa nyt usein on. Kiinteällä hinnoittelulla ei voi kilpailla joustavasti hinnoittelevia lentoyhtiötä vastaan.
Tuntuu itsestään selvältä että myös VR:n kannattaisi siirtyä todelliseen joustavaan hinnoitteluun. Ei mitään onnettomia 10% alennuksia aikaisesta tilaamisesta, vaan reilut, esimeriksi 50%, alennukset siitä että matkustaa vähemmän suositulla junalla.
5 kommenttia:
VR:n hinnat on kyllä ihan uskomattomia. Jos haluaa mennä Lappiin ruskaa katsomaan, juna Kolariin on 82,60 eur per suunta. 160 euron roundtrip--aika kallista. Lento Rovaniemelle on 40 euroa enemmän. Turkuunkin maksaa 28,40 eur per suunta, mikä on suunnilleen sama kuin mikä menee Jeepin bensaan. Jos auton kulumista ei oteta huomioon (ja harvoin sitä miettii, kun lähtee ajelemaan), ei vaikuta järkevältä edes yksin mennä junalla.
Tuntuu järjettömältä, että lennän huomattavasti halvemmalla Frankfurtiin kuin mitä lento tai juna Tampereesta pohjoiseen maksaa.
Oletko muuten menossa jollain porukalla sinne Alppijunalle?
VR:n pitäisi palkata sinut.
Ennen VR:llä oli vielä joustavaa hinnoittelua muistuttava järjestelmä, johon kuului "vihreät lähdöt". Näihin off-peakina lähteviin juniin sai lipun halvemmalla, mutta jossain vaiheessa siirryttiin tasahintoihin. Ehkäpä VR:lläkin havahdutaan uuden johtajan myötä 2000-luvulle. Lähiliikennettä käyttävät ilahtuisivat varmasti myös, jos talvi ja lumentulo ei olisi VR:lle jokavuotinen yllätys, josta seuraa parin päivän kaaos ja mediatapahtuma.
Ne vihreät lähdöt oli kai 10% normaaleja halvempia. Niin pienellä hintaerolla ei ole käytännössä mitään ohjaavaa vaikutusta. Alennuksen pitäisi olla sen verran suuri että se motivoisi osan esimerkiksi aikaistamaan lähtöä juhannuksen viettoon päivällä. En minäkään olisi aamuneljän junaa valinnut kuuden euron säästön takia.
Eikä VR:n tarvitsisi keksiä pyörää itse. Ainakin lentoyhtiöt ja isto risteilyvarustamot käyttävät yield management ohjelmistoja, joiden avulla pyritään optimoimaan tuotot. Periaatteena on, että kaikki paikat pitäisi saada täyteen ilman, että kuitenkaan pilataan markkinat luomalla odotukset, että matkan saa aina pilkkahintaan lähtöpäivänä. Lopputulos on, että samanlaisesta turistiluokan lenttopaikasta joku saattaa maksaa 5-kertaisen hinnan vierustoveriinsa verrattuna. Ja täyttöasteet ovat korkeat, jonka seurauksena keskimääräiset lippujen hinnat ovat edulliset.
Lähetä kommentti