tiistai 8. joulukuuta 2009

Keskimääräiset joukkoliikenteen matka-ajat

Minulla on ollut pitkään projektina visualisoida joukkoliikenteen keskimääräisiä matka-aikoja Helsingin alueella. Viime viikonlopun aikana pääsin projektin kanssa vihdoin eteenpäin ja nyt on aineistoa vihdoin julkaisukunnossa.

Alla olevassa kartassa näkyy keskimääräiset matka-ajat (odotus aika huomioiden) Siltasaarenkadulta muualle pääkaupunkiseudulle. Vihreät pallurat kuvastavat nopeaa matka-aikaa ja punaiset pidempää. Klikkaamalla kuvaa pääsee albumiin jossa voi tarkastella matka-aikoja useasta eri lähtöpisteestä. Kuvien kuvateksteissä on hiukan analyysiä.

siltasaarenkatu

Valmistusprosessista

Tarkoitus oli siis hakea reittioppaan ehdottamia matka-aikoja lähtöpisteen ja satunnaisesti valittujen päätepisteiden välillä. Aluksi piti tietysti keksiä lista satunnaisia tai tasaisesti jakautuneita osoitteita ympäri pääkaupunkiseutua joihin laskea matka-ajat. Se olikin yllättävän vaikeaa. Löysin listan kaupunginosista jotka sain muutettua KKJ-koordinaatti muotoon, mutta reittiopas ei hyväksy luotettavasti muuta kuin postiosoitteita muotoa “Esimerkkitie 1, Espoo”. En keksinyt mitään automatisoitua tapaa muuttaa listaa kaupunginosien nimiä tai koordinaatteja osoitteiksi. Postilla ja Väestörekisterikeskuksella on tietysti kattavat osoitetietokannat, mutta ne on jostain absurdista syystä sellaista salaista tietoa jota ei voi internetissä ilmaiseksi jakaa. Päädyin lopulta ottamaan pääkaupunkiseudun Siwa- ja Valintatalo-kauppojen osoitteet aineistoksi. Vaikka kukaan ei tietysti halua Kalliosta lähteä johonkin Myyrmäen Siwaan, joku saattaisi hyvinkin haluta lähteä Kalliosta Myyrmäen Siwan vieressä asuvan kaverinsa luokse. Oletettavasti lähikauppojen jakauma noudattaa väestön jakaumaa suhteellisen tarkasti. Ihan joka alueella lähikauppoja ei ollut (tai ne olivat Keskon tai S-ryhmän kauppoja), joten lisäsin mukaan katvealueilta joitain kymmeniä osoitteita.

Rakensin Excel-työkirjan jossa makro hakee WebQueryn avulla viisi matkaehdotusta Reittioppaan mobiili-version nettisivuilta. Haku koskee lähtöjä alkaen 4.12.2009 kello 12. Eli siis keskellä päivää arkena. Viikonloppuisin tai ruuhka-aikana matka-ajat (tai ainakin odotusajat) olisivat tietysti erilaisia.

Näistä viidesta ehdotuksesta makro hakee viisi matka-aikaa ja neljä vuorojen välistä odotusaikaa. Matka-ajoista otin tavanomaisen keskiarvon, joka kuvastaa matka-ajan odotusarvoa. Odotusajan odotusarvon laskin oletuksella, että matkustuspäätös tehdään ennen aikataulujen katsomista (jolloin matkustaja odottaa joko pysäkillä tai aikataulun katsomisen jälkeen ensin kotona ja sitten pysäkillä). Otin vuorovälien puolikkaista vuorovälien pituudella painotetun keskiarvon, koska tavallinen keskiarvo antaisi harhaisia tuloksia. Esimerkiksi jos vuorovälit olisivat 20 min, 0 min, 0 min ja 0 min (eli neljä bussia tulisi yhdessä sumpussa kahdenkymmenen minuutin välein), näiden puolikkaiden tavanomainen keskiarvo olisi 2,5 minuuttia vaikka keskimääräinen odotus olisi oikeasti 10 minuuttia. Laskemalla painotettu keskiarvo saadaan luotettava odotusajan odotusarvo. (Sekavaa?) Ynnäämällä matka-ajan ja odotusajan odotusarvot yhteen sain arvion kokonaismatka-ajasta.

Makro toistaa haun jokaiseen määränpäähän (123 hakua) ja tallentaa tulokset taulukkoon.

On tietysti mielipide kysymys miten matka-aikaa ja odotusaikaa pitäisi painottaa. Jonkun näkökulmasta pysäkillä odottaminen on viheliästä touhua kun taas bussissa on kiva istua, jolloin odotus-aikaa pitäisi painottaa suuremmalla kertoimella kuin matka-aikaa. Toisaalta jonkun mielestä hyvinkin harva yhteys voi olla täysin riittävä, jos välineet kulkee aikataulussa. Etenkin lähijunan käyttäjä saattaa olla täysin tyytyväinen harvaankin vuoroväliin, koska voi odottaa mukavasti kotona. Toisaalta tiheä vuoroväli on hyödytön jos vuorot kulkevat usealta eri pysäkiltä eikä aikatauluihin voi täysin luottaa. Jos on käytettävissä kaksi pysäkkiä joista molemmista menee matkustajan kannalta yhtä hyvä linja kymmenen minuutin välein, pitää matkustajan käytännössä valita kummalla hän odottaa, jolloin käytännössä vuoroväli on kymmenen minuuttia eikä viisi. Käytännön matkustusmukavuuden kannalta nämä, ja toki monet muutkin seikat (esimerkiksi vaihtojen määrä), jäävät tässä analyysissä huomiotta.

Gpsvisualizer.com –sivuston avulla hain valitsemieni osoitteiden koordinaatit ja loin kartan jossa palluroiden väri perustuu kokonaismatka-aikaan. Lopputuloksista otin ruutukaappauksen ja siirsin Picasaan kansan iloksi.

Excel-taulukkoa josta löytyy sama tieto numeromuodossa voi tarkastella tästä Office Liven välityksellä.

Lopuksi vielä yhteenvetotaulukko kaikkien matka-aikojen keskiarvosta:

Lähtöpaikka Keskimääräinen matka-aika
Elielinaukio 35
Siltasaarenkatu 40
Caloniuksenkatu 41
Punavuorenkatu 46
Melkonkatu 54
Niittykallio 59
Bredankuja 60

Tässä olisi tietysti järkevämpää ottaa määränpäiden kiinnostavuuden mukaan painotettu keskiarvo, mutta validien painojen keksiminen on hankalaa. Sitä paitsi tämäkin todistaa mielestäni riittävän hyvin että Kallio on hyvä paikka ihmisen asua. Punavuori on sen sijaan keskeiseen sijaintiinsa verrattuna yllättävänkin kaukana kaikesta. Niittykallion huono menestys on minulle yllätys, kun muistelee miten nopea se länsiväylän bussi oli, mutta toisaalta sieltä ei tosiaan ole suoria yhteyksiä juuri minnekään Rautatieaseman itäpuolella. Voi olla että numero paranee kuhan Niittymaan metroasema valmistuu. Yhteydet Elielinaukiolta ovat, kuten arvata saattaa, ylivoimaisen hyvät.

10 kommenttia:

Matti kirjoitti...

Helsingin yliopisto oli tehnyt vastaavan analyysin johonkin liittyen. En nyt muista muuta kuin, että se liittyi joko Viikin tai Kumpulan johonkin tutkimukseen. Siinä oli värjätty kaikki alueeet pääkaupunkiseudulla sen mukaan kuinka nopeasti sieltä pääsi jonnekin. Vilkaiseppa miten teidän tutkimusmetodit ja tulokset eroavat toisistaan.

ilkka kirjoitti...

Nopealla googlauksella ei löytynyt kyseistä tutkimusta. Olisikohan liittynyt siihen Tiedelinjan suunnitteluun?

Löysin kyllä tällaisen:
http://www.mintc.fi/fileserver/Julkaisuja%2013_2006.pdf
sivulla 62 (pdf sivu 57) on kartta matka-ajoista Helsinkiin käyttäen nopeinta matkustusmuotoa. Sivulla 67 (62) on kartta matka-ajoista junalla Helsinkiin. Varsin mielenkiintoista, mutta kuitenkin erilaista. Sieltä löytyi myös 3d kartta joka kuvastaa kaupunkien välisiä matka-aikoja Euroopassa ennen ja tulevaisuudessa. Varsin kiinnostavaa, mutta erilaista.

Otto Kässi kirjoitti...

Vanha kollegani Janne oli keksinyt melkein saman idean. Hän oli plotannut kartalle, miten kauan eri karttapisteistä menee stokkan kellon alle. http://janne.aukia.com/kuutio/?p=1213

Mielenkiintoista huomata, kuinka alppilasta on selvästi pitempi matka keskustaan kuin Kallioon (vaikka etäisyyttä on n. kilometri). Ehkä tämän takia tulee yhä useammin valittua kulkuvälineeksi fillari.

Vähän off-topic, mutta tälle idealle sukua olevia mielenkiintoisia juttuja löytyy myös täältä: http://www.mindtrek.org/2009/apps_for_democracy_poll

ilkka kirjoitti...

Tuo Jannen käyttämä väritystapa on kyllä hienompi. Jostain tuollaisesta minäkin olin haaveillut, mutten keksinyt mitään näppärää tapaa toteuttaa sitä. Voisin yrittää sen Python-skriptiä yrittää copy-pastata omaan käyttöön.

Otto Kässi kirjoitti...

... niin siis piti sanomani että alppilasta on pitempi matka keskustaan kuin kalliosta keskustaan.

tämä bloggerin kommenttiloota vaikeuttaa oikolukemista.

Karina kirjoitti...

Tähän blogiin liittyi paljon aika monimutkaista nörtteilyä joten en yrittänytkään ymmärtää mutta Caloniuksenkatu vaikuttaa ilahduttavan täydelliseltä osoitteelta.
Haagassa muuten on SIWA joten ihmettelen kovasti ettei tuota vehreätä kaupunginosaa ole otettu otokseen.

Unknown kirjoitti...

minusta tämä on sellainen aihe, josta soininvaara voisi innostua ja tätä kautta vaikuttaa datan julkiseksi tekemiseen.

vielä kun postaa tämän johonkin sopivaan soininvaaran blogiin kommentissa, niin se tulee huomattuakin.

Karina kirjoitti...

Joo, ei näin hienoja juttuja kannata tärävätä vain Ilkan lähipiirin ihmeteltäväksi vaan olisi hyvä laittaa laajemmalle lukijakunnalle.

Mikko kirjoitti...

Tämä oli hieno ja mielenkiintoinen raportti. Kehittämääsi menetelmää voisi jatkojalostaa niin, että käyttäjä voisi määritellä omat kiinnostuksen kohteensa ja mielihalunsa ja käyttää sitä vaikka harkitessaan muuttoa. Tai sitä voisi käyttää sellaisenaan kaupunginsuunnittelun työkaluna.

Ennen kaikkea: tulitko joskus sanoneeksi, että et ole varma tutkijan uran kiinnostavuudesta???

ilkka kirjoitti...

Jonkun tällaisen systeemin käyttäminen asunnonvalinnan apuvälineen voisi olla ihan hyödyllistä. Oton vinkkaaman Jannnen blogista löytyi linkki vastaavaan projektiin Englannista:
http://www.mysociety.org/2007/more-travel-maps/
Siinä on yhdistetty matka-aikoja asuntojen hintoihin, jolloin näkee mistä kannattaa ostaa asunto jos haluaa päästä nopeasti töihin ja maksaa mahdollisimman vähän.

Ongelmana kaikessa interaktiivisuudessa on se, että data pitää hakea hitaasti Reittioppaan sivuilta. 120 reittihaun tekemisessä menee aikaa.