keskiviikko 19. elokuuta 2009

Blokikirja

Yritin kirjoittaa lokikirjaa, mutta totesin sen käyttöliittymän auttamattoman vanhentuneeksi. Minun käsi ei taivu kynällä kirjoittamiseen. Kirjoitus on hidasta ja tuskaista, jolloin ei oikein jaksa kirjoittaa mitään kovin kummoista. Lisäksi ei ole korjausmahdollisuutta, joka on minulle hyvin tärkeä. Kirjoitan usein kokonaisia lauseita, joita sitten nopeasti pyyhin pois. Eli kirjoitan nyt blokikirjaa sen sijaan.

Kuten aiemmin kirjoitin, lauantaina mentiin Skrubbööseen, jossa pidettiin myrskyä sunnuntai. Maanantaina jatkettiin itään Högskäriin. Matkanvarrella otettiin Lauttasaaresta diesel- ja vesitäydennystä. Etenkin vesi oli tarpeen, tankissa ei veden pinta enää oikein näkynyt. Olo muuttui paljon rennommaksi kun tiesi että ainakaan vesi ei lopu kesken.

Högskärissä ei ollut ketään muita. Skrubbö-Linlandentissäkin oli maanantainvastaisena yönä vain kaksi venettä meidän lisäksi. Ilmeisesti pahin lomasesonki on jo ohi, vaikka säät ovat vielä tyydyttävät. Vesi on paikasta riippuen 15-19 astetta, ilma parikymmentä astetta. Aurinkoa on ollut joka päivä ainakin hetken, mutta kyllä sadettakin on riittänyt.

Elien tultiin Porvooseen hakemaan Pia kyytiin. Kuudentoista euron satamamaksua vastaan me päästiin suihkuun ja saatiin akutkin ladattua. Ensimmäistä kertaa matkan aikana jääkaappi pysyikin kylmänä koko yön. Epäilen että moottori ei lataa akkuja kunnolla. Mittari näyttää vajaan kymmenen ampeerin virtaa moottorin käydessä. Latauksen pitäisi mielestäni olla ennemmin 40 ampeeria. Tällä kymmenen ampeerin tehollahan moottoria pitäisi käyttää kaksikymmentä tuntia jotta kaksi 110 Ah akkua täyttyy.

Piaa odotellessa Antti keksi tyhjentää ja pestä pilssi. Se puhdistuikin oikein kivasti, mutta samassa yhteydessä saatiin keittiön lavuaari tukittua. Tukos saatiin poistettua näppärästi irrottamalla muutama putki ja puhaltamalla tukos pois. Syypääksi osoittautui pieni vaalea pallo, jotain epämääräistä sukua mozzarella-juustolle tai sienelle. Meillä ei ole mitään käsitystä mistä se tuli, ainakaan lavuaarista se ei olisi mahtunut läpi. Nyt se on kuitenkin turvallisesti roskiksessa.

Pia tuli veneeseen kymmenen aikaan ja me lähdettiin syömään päivällistä. Tähän aikaan yöstä Porvoon ruokatarjonta oli supistunut huomattavasti. Vaihtoehtoina oli lähinnä snägäristä kebab tai Seurahovista kuudentoista euron joku. Me päädyttiin snägäriin. Lopuksi käytiin yllättävän viihtyisässä paikallisessa olutravintolassa, ennen kuin siirryttiin veneeseen nukkumaan.

Aamulla Antti ja Pia nukkuivat pitkään, kun taas me lähdettiin Riikan kanssa torikahveille ja kiertelemään kaupungilla. Mukaan tarttui ongenkoho, josta on tarkoitus askarella veneen avaimeen kelluva avaimenperä. Riikka totesi Porvoon Paahdon latten erinomaiseksi. Samasta paikasta saa erinomaisia siidereitä. Suosittelen Porvoon matkaajille. Porvoosta löytyi myös kaupunkipyöriä, joita me kokeiltiin lyhyesti. Neljän kappaleen otannan perusteella puolet on rikki, mutta ehjiä löytyi kuitenkin tarpeeksi meidän käyttöön. Ihan hauska idea, mutta ehkä halvat vuokrapyörät olisivat kuitenkin käyttövarmempi ratkaisu.

Kun Antti ja Pia heräsivät me lähdettiin yhdessä syömään brunssia/lounasta joen rantaan. Riikan Fish and Chips oli hyvä, muiden paninit aika keskinkertaisia. Antti osti matkaevääksi torilta mansikoita, jotka olivat oikein herkullisia. Parempia kun saksalaiset.

Nyt ollaan matkalla Skallerhamniin. Aurinko paistaa ja on suhteellisen lämmintä. Antilla shortsit, Riikalla villapaita ja huivi. Me liplutellaan pelkän genuan voimin kolmea solmua myötätuulessa. Muut eivät kuitenkaan suostuneet veneen perään uimaan, vaikka yritin vakuutella veden olevan mukavan lämmintä.

Lopuksi vielä muutamia kuvia:

ABCD0003

Josie on muuttunut rauhalliseksi laivakoiraksi. Maihin se ryntää kyllä innoissaan, mutta kun ei ole ollut kovaa tai vastaista tuulta, niin se ei ole lainkaan vinkunut tai valittanut veneessä.

ABCD0019 ABCD0020

Porvoon makasiinit ja kirkko taustalla.

ABCD0005 ABCD0007

Ilkka veneen perässä uiskentelemassa köyden päässä.

ABCD0011

Antti ottaa rennosti ohjatessa.

ABCD0010

Ilkka kirjoittaa blokikirjaa.

ABCD0001

Ilkka syöttää auringossa makaavalle Riikalla capirinhaa pipetillä. Systeemi ei ollut järin tehokas.

ABCD0013

Pia lepää. Ilmeisesti kesäloma on ollut rankka.

Mikko kirjoitti...

Vau, onpa hienoa saada lukea blokikirjaa melkein livenä. Mutta kyllä lokikirjasta pitää olla myös hard copy, vaikka ihan vaan perusmerkinnät paikan päällä ja blokikirjasta printti aikanaan kirjan väliin niitattuna.

Ihmeellinen tuo sähkö. Antti yrittää ladata veneen akkuja kännykällä, moottori ei lataa kunnolla. Mitä seuraavaksi. Vakavasti puhuen, kannattaisi varmaan mitata paljonko virtaa laturista lähtee ja verrata siihen mitä ohjekirja (tai laturin kilpi) lupaa. Oikeastaan vaikea uskoa, että latausvirta olisi kovin eri kuin luvattu kun konekin on melkein uusi. Jos se mainitsemasi 10 A on siitä sähkökeskuksen mittarilta, niin se kai kertoo paljonko käyttöakkuun on menossa eli sen lisäksi olisi starttiakun latausvirta. Toisaalta starttiakun lataamisen ei pitäisi kestää montaakaan minuuttia...

Jotain outoa veneen sähköissä kuitenkin on. Meidän lomalla jääkaappi ja lämppäri ei kumpikaan pysynyt päällä edes samana iltana, jolloin akut olivat olleet kiinni maasähkössä koko edellisen yön.

ilkka kirjoitti...

Sähköpaneelista se 10A luku on. Starttiakkuun ei mennyt siinä vaiheessa enää mitään. Voisi haukilahdessa yrittää kuluttaa myös starttiakkua tyhjäksi ja katsoa lataako se starttiakkua tehokkaammin. Niin näkisi onko käyttöakku tai laturi syyllinen. Mutta se 10a on niin vähän että se selittää kyllä paljon.

Grillattiin pihvit, maissi, perunat, ja täytetyt tomaatit. Ja nyt kuunnellaan Merikarhuveneessä soi levyltä Skallerhamn laulua. Onko mummulle tuttu?

Toki pitää nämä lokikirjaan saada myös nämä tekstit.

mu kirjoitti...

Onpa mahtavaa lukea lokikirjaa näin livenä ja olla teidän mukana. Kai te näytitte Riikalle Sk-hamnin ikiaikaisen ympärijuostavan kivi-rakennelman (sitä kuvaavan jutun nimi ei nyt vaan tule suuhuni - niitähän on myös puutarhoissa pensasaitojen väleissä) Ehkei sitä Piakaan muista. Nauttikaa !! Hali
hali kaikille mummulta

Karina kirjoitti...

Ainakin lokikirjan käsialasta saa näin selvää. Kivaa. Kuulostaa leppoisalta ololta. Ehkä Pia jo vihdoin tokenee kaikista loman rasituksista ja on valmis pian lähtemään minun kanssani Kanadaan. Purjehdus kuulostaa muiden kertomana kyllä aika kivalta puuhalta.