keskiviikko 10. kesäkuuta 2009

Autoja

Ilkka: Täällä on hävyttömän paljon hienoja autoja. En nyt mitään tilastoja ole hakenut, mutta se pistää silmään vaikken mikään auto-tietäjä ole. Esimerkiksi Porscheja on nyt matkalla töistä joelle näkynyt 10 (on toki muitakin hienoja autoja, mutta Porsche on helppo jopa minun tunnistaa ja laskea). Eli kymmenessä minuutissa yhtä monta Porschea. Omituista. Suomessa niitä näkee ehkä kerran päivässä.

Ei sinänsä yllättävää, on tietysti monta syytä minkä takia täkäläinen autokanta on hienoa: Suomeen verrattuna matala autovero (tai jopa subventaatiot nyt elvytystoimena), pankkiirien korkeat palkat, vahva autokulttuuri, nopeusrajoitusten puute moottoriteillä, jne.

Silti, jännää.

6 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

Pankkiirien korkeat palkat ovat varmaan osa selitystä kaikkein kalleimpien autojen yleisyyteen. Mutta ovat palkat muutenkin Saksassa korkeat. Tai siis palkkaerot ihan toista luokkaa kuin Suomessa.

Karina kirjoitti...

ja varmaan tietysti koska on saksalaisia autoja. Oman maan tuotantoa on kiva suosia. Eikä saksalaisissa autoissa kyllä mitään vikaa ole, kaikkihan niitä himoitsevat...

Joonas kirjoitti...

Saksan vanhan auton romutus ja uuden osto -subventiot osana elvytyspakettia ovat kyllä kerrassaan hienoja. Esimerkillistä laatikon ulkopuolista talouspoliittista ajattelua.

ilkka kirjoitti...

Se auton romutus subventaatio oli tosiaan hieno. Yksi vaikutus on se, että autorekisteriöintitilastot meni ihan sekaisin, kun yht'äkkiä Saksan autorekisteröinnit hypähti samalla kun muualla laski. Joku pika-arvio oli aikaisemmin tehty regressiomallilla parin maan tietojen pohjalta, mutta nyt kun Saksan aikasarja rupesi elämään täysin omaa elämäänsä, niin tämä regressiomalli ennusti negatiivisia autorekisteröintinumeroita johonkin maahan, tai jotain muuta absurdia. Joka tapauksessa menee ikävästi tilastomiesten elämä vaikeaksi kun poliitikot sotkee hienot aikasarjat.

Ehkä oleellisempi vaikutus on se, että autojen vienti Afrikkaan romahti täysin, kun vanhoja hyviä autoja ei enää kannata myydä Afrikkaan kun romuttamalla ansaitsee enemmän. Mutta onneksi joku tehdas Saksassa pidetään pari viikkoa pidempään toiminnassa.

Unknown kirjoitti...

Sillä on varmasti vaikutusta, että Saksassa tehdään monia hienoja autoja.

Suomessa on paljon naapurimaan Volvoja ja jonkin verran Saabeja. Onkohan oleellisesti enemmän kuin muualla (siis Ruotsin muita naapureita lukuunottamatta). En tiedä, mutta oletan ettei niissä kuitenkaan ole Ruotsin läheisyydestä huolimatta mitään hintaetua muihin merkkeihin verrattuna.

Osittain ne palkkaerot ovat huono juttu. Tai tämäkin on enemmän mutua, mutta onko Suomessa edes olemassa töitä sellaisilla palkoilla mitä Genuardisilla ja Old Navyssä sain? Eihän jollekin 15-vuotiaalle varmaan kannata sen enempää maksaakaan. Alle 6 euron tuntipalkalla olisi ehkä varaa palkata tännekin pakkaajia kassoille tai lukiolaisia paitoja pesemään. Ei kai siihen voi olla muuta syytä kuin palkat, että paidan pesettäminen Frankfurtissakin on niin paljon halvempaa? Ja se kotitalousvähennys on aivan absurdi, miten se pätee vain tiettyihin asioihin. Voi käyttää, jos joku pesee paitani kotona, mutta ei jos paidan vie pesulaan. Ja laiturin voi rakentaa, mutta ei leikkimökkiä. Tämä nyt rupesi ajautumaan vähän tästä blogikirjoituksesta sivuraiteille.

Unknown kirjoitti...

piti sanomani, että osittain palkkaerot ovat huono, mutta osittain hyvä juttu.