tiistai 30. kesäkuuta 2009

Kesäsarja “Öko” 2/n: Hiukkaspäästöt

Ilkka: Saksassa on useita kaupunkeja joissa keskusta on määritelty Umwelt-alueeksi, joiden sisälle saa ajaa vain autolla jonka hiukkaspäästöt ovat pienet. Frankfurtin keskusta on yksi tällainen alue, eli kaupunkiin ei ole asiaa millä tahansa autoromulla. Rajoitus koskee myös turisteja, eli Suomesta Frankfurttiin ajavan pitää pysähtyä matkanvarrella hakemaan ympäristötarra.

image 

Autoihin voi katsastuksen tai huollon yhteydessä hankkia ympäristötarran, jonka väri riippuu hiukkaspäästöjen määrästä. Värejä on kolme: punainen, keltainen ja vihreä. Osa autoista saastuttaa niin paljon ettei saa mitään näistä. Silloin se pitää kai myydä jollekin maalaiselle jolla ei ole asiaa kaupunkiin.

image

Tällä hetkellä myös punaisella tarralla saa tulla keskustaan, mutta rajaa nostetaan parin vuoden välein. Jossain vaiheessa vain vihreät autot ovat sallittuja, joka näköhavaintojen perusteella rajaa ihan järkevänkin näköisiä autoja ulkopuolelle.

Nerokas keksintö saksalaisilta! Hiukkaspäästöthän ovat ongelma nimenomaan kaupungeissa. On paljon tehokkaampaa rajoittaa hiukkaspäästöjä kaupungeissa kun tiukentaa kansallisia rajoituksia.

3 kommenttia:

Karina kirjoitti...

Kaupungin ulkopuolella on kai suuret parkkipaikat maalaisten autoille ja niille joiden autot ei saa vihreätä tarraa? Varsinainen ongelmajäte tuleekin niistä tarrattomista autoista? Minne ne päätyy?

Mikko kirjoitti...

Kuulostaa todella fiksulta järjestelmältä. Kaupungeissa pienhiukkaset ovat suuri paikallinen saasteongelma. Sen takia USA:ssa ei ole juuri lainkaan diesel-autoja (eivät läpäise päästötestejä). Globaalisti taas CO2 on suurin ongelma ja dieseleitten kulutus eli CO2 päästöt ovat bensamoottoreita alhaisemmat. Tällä saksalaisella järjestelmällä saadaan optimoitua: kaupungeissa pienet hiukkaspäästöt ja kaupunkien ulkopuolella pienet CO2 päästöt.

ilkka kirjoitti...

Nimenomaan, näin saadaan optimoituua hiukkaspäästövähennykset siellä missä se on tehokkainta!

Luulen että tarrattomille autoille riittää ostajia, sekä Saksassa kaupunkien ulkopuolella että ulkomailla. Ainakin aikaisemmin Saksasta on kai viety vanhoja autoja paljon Afrikkaan, mutta tämä autojen romutus-subventaatio kai pysäytti sen bisneksen väliaikaisesti.