perjantai 8. toukokuuta 2009

Internetyhteys

Kuten mainitsin, hotellin wlan-yhteys on kohtuuttoman hintainen. Joka tapauksessa tarkoitukseni oli hankkia 3g sim-kortti läppäriin (joka ostettiin sillä perusteella että siinä on sisäänrakennettu 3g modeemi), jotta nettiin pääsee myös ulkona.

Olin etukäteen katsonut että O2 tarjoaa ainoana suurena operaattorina kiinteähintaista internetyhteyttä pre-paid asiakkaille ilman pitkää sopimusta. Kun ensimmäisen kerran yritin sitä ostaa, niin myyjä ilmoitti ettei sitä enään ole. Pelkäsin että palvelu on lopetettu vähäisen tai liian suuren kysynnän johdosta. Kävin seuraavaksi kännykkäkaupassa joka kauppaa monen operaattorin liittymiä, ja tiedustelin internetliittymää. Sieltä ohjattiin O2 liikkeeseen, joten päädyin siihen tulokseen että ensimmäinen myyjä oli yrittänyt sanoa että tuote on tilapäisesti loppu. Sitten kiersin neljä muuta O2 liikettä läpi, kunnes totesin että liittymät on tosiaan loppu koko kaupungista. Luvattiin kyllä että parin päivän päästä pitäisi tulla viimeistään.

Seuraavana päivänä lounastauolla löysin liikkeen jolla oli kyseistä tuotetta varastossa. Paljastui että 25 euron kuukausihinnan päälle tulee 45 euron aloitusmaksu USB modeemin muodossa, mitä en siis tarvinnut, kun koneessa on sisäänrakennettu modeemi. Modeemin ostaminen oli kuitenkin pakollista, ja se oli vielä kaiken lisäksi SIM-lukittu, ettei sillä varmaan juuri ole jälleenmyyntiarvoakaan, mutta tässä vaiheessa totesin että otan sen mitä saan. Tarvitsen nettiyhteyden joka tapauksessa, ja ajattelin että enää kahdeksatta kertaa en kävele kännykkäoperaattori liikkeeseen tämän yhden asian takia. Kun yritin maksaa kortilla, paljastui että teknisten ongelmien takia vain käteinen kävi sinä päivänä. Kun käteistä ei ollut, ei auttanut muu kun lähteä automaatille, ja astua liikkeeseen kahdeksannen kerran. Odottelin aikani kun myyjä kiroili koneensa kanssa, kunnes tajusin että olin viettänyt jo tunnin myymälässä. Kun ruokatunnilla pitäisi syödäkin, ehdotin että tulen töiden jälkeen takaisin. Töiden jälkeen myymälän tietoverkko-ongelmat olivat jo korjaantuneet, ja sain vihdoin mokkulani. Eli siis yhdeksännellä kerralla tärppäsi.

Nyt on paljastunut että olisi joku netissä toimiva halpaoperaattori joka tarjoaisi vastaavan palvelun halvemmalla kuukausimaksulla ja ilman aloituskustannuksia. Ja ilmeisesti näppärästi netin kautta, täyttämällä yhden yksinkertaisen lomakkeen. Kai se on niin että tyhmyydestä sakotetaan. Maksan yhteensä 75 euroa ylihintaa siitä ilosta että saan ravata ympäri kaupunkia etsimässä myymälää joka osaa myydä ylihintaisen liittymän.

3 kommenttia:

Riikka kirjoitti...

Voi ei! Et kyllä ole mikään tyhmä vaan ulkkari!

Karina kirjoitti...

Uudessa maassa aikaa kuluu kaikkeen paljon. Ruokakaupat ovat pahimpia. Oikean kauran tai jugurtin löytämiseen tarvitaan useita virheostoksia tai sitten täytyy vaan luopua niistä. Manauksessa jugurtti löytyi, kaurasta luovuttiin. Saksassa on onneksi Lidl, vai onko lähitienoilla?

ilkka kirjoitti...

Ilmeisesti se netistä löytynyt blau.de operaattori ei tue EDGE tai HSDPA standardeja, joten maksiminopeus on vain 384 kb/s. Varmaan tarpeeksi kännykkäkäyttöön, muttei ehkä tietokoneelle. Eli ei se O2 ehkä huono ollutkaan. Kallis, mutta ainakin nopeus on ok. Kunnes kuukausittainen 10GB saldo täyttyy, jolloin nopeus tippuu GPRS tasolle (nyt on tullut käytettyä reilu 900MB tiistain jälkeen, eli 10GB näyttää kyllä riittävän).