torstai 28. toukokuuta 2009

Vertikaalinen joukkoliikenne

Hissit ja rullaportaat ovat todennäköisesti maailman suosituin joukkoliikennemuoto, joten luonnollisesti saksalaiset ovat näidenkin implementoinnissa kunnostautuneet. Eurotheumin (siis se torni jossa olen töissä) hissistä minun on pitänyt tehdä blogimerkintä jo pitkään, mutta nyt kun törmäsin myös kiinnostaviin rullaportaisiin, niin materiaalia on tarpeeksi kunnon kirjoitukseen.

Ensin kuitenkin hissi. Kuten ilmeisesti useat vempeleet Saksassa, tämäkään ei ole ensikertalaiselle helppo käyttää, mutta loppuen lopuksi äärimmäisen nerokas keksintö. Hissiä ei tilata painamalla yksinkertaista kutsunappia kuten vanhoissa taloyhtiöhisseissä tai painamalla ylös- tai alas-nappia kuten useimmissa moderneissa hisseissä, vaan näpyttelemällä määränpääkerroksen numero kuvassa olevaan laitteeseen.

ABCD0001

Puolisekuntia pohdittuaan laite ilmoittaa mistä hissikuilusta oma hissi tulee. Itse hississä on katossa neljä tunnistinta jotka aistivat sisällä olevat ihmiset. Kun sellaisen alle kävelee, niin syttyy pieni punainen valo katossa. On vähän outoa liikkua ja seurata yläpuolella kun tietokone valvoo missä on, mutta siihen tottuu. Näiden anturoiden avulla varmaankin arvioidaan kuinka täynnä hissi on.

Eli insinööreillä on käytettävissä tieto hississä olevien ihmisten määrästä, heidän määränpäästään ja vuoroaan odottavien ihmisten määränpäistä. En tiedä miten tätä dataa varsinaisesti käytetään, mutta luulisi että sillä optimoidaan näppärästi hissien toimintaa. Ohjataan samoihin kerroksiin menevät samoihin hisseihin ja estetään täysiä hissejä pysähtymästä ottamaan lisää matkustajia, jne. Ei tarvitse luoda mitään kankeita järjestelmiä missä osalla hisseistä pääsee ylimpiin kerroksiin ja osalla joihinkin muihin kerroksiin. Dynaaminen järjestelmä on tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi, kuhan tajuaa että tuohon laitteeseen pitää kirjoittaa määränpääkerroksen numero, eikä mitään mystistä pinkoodia.

Hieno systeemi. Lisäksi näistä hisseistä on kivat näköalat, kun hissikuilu on lasinen. Joku päivä pyrin videoimaan reissun ylimpään kerrokseen (en usko siitä tulevan visuaalisesti kovin näyttävää, minkä takia en sitä toistaiseksi ole viitsinyt tehdä).

Kuten mainitsin, tänään törmäsin myös keskimääräistä innovatiivisempiin rullaportaisiin Willy Brandt Platzin metroasemalla, EKP:n lähellä.

ABCD0004

Nämä näyttävät aika tavallisilta, mutta tuossa kolmionmuotoisessa merkissä on kaksi erisuuntaista nuolta, jotka viestittävät että portailla pääsee kumpaan suuntaan vaan. Kummassakin päässä on liikkeentunnistimet. Jos joku kävelee ylhäällä portaisiin, ne kulkevat alaspäin, kunnes matkustaja on poistunut, jolloin portaat pysähtyvät ja odottavat kummasta suunnasta tulee seuraavaksi matkustajia. Tällaiset tietysti toimivat vain lyhyissä ja suhteellisen harvoin liikennöidyissä portaissa. Lähinnä sellaisissa missä ihmismäärät eivät ole niin suuret että kahdet rinnakkaiset rullaportaat olisivat perustellut. Aivan täydellinen ratkaisu metron sivusisäänkäynnille tai vastaavaan.

3 kommenttia:

Riikka kirjoitti...

Odotan jo innolla innostuneiden ekonomisti ystäviemme optimointi-hissistä hullaantuneita kommentteja!

Mikko kirjoitti...

Muistan lukeneeni Paul Krugmanin blogin, jossa hän käsitteli hissien ylivertaisuutta joukkoliikennevälineinä. Vertikaalinen joukkoliikenne kiinnostaa ilmeisesti ekonomisteja yleisemminkin.

ilkka kirjoitti...

Muistan tuon saman Krugman-kirjoituksen:
http://www.pkarchive.org/theory/backwrd2.html

Ei ollut yleisesti mitenkään älyttömän hyvä kirjoitus, mutta tuo hissi-maininta jäi mieleen minullekin.